28 September 2009

Raya


Punyaaa best Raya tahun nie, kmi family kumpul semua bah..
Bukan selalu kmi mcm nie dapat kumpul...

Anak2 buah kumpul2 nie..

Riuh rumah oleh kami..
^-^
Jom tgko pic raya ....

Jommm.. Jom.. Jom....


1 Family















16 September 2009

Bilik

Sebelum ak berangkat pergi meninggal kan bilik ku selama 1 minggu(x lama pon)
sungguh semangat raya org katakan dgn room8 hehehe...
dengan hiasan d bilik macam rumah nie.....
Eyaaa lar sok nak balikk dah kan...


Nie first kmi buat.. d pintu nie.. hahaha
org lalu pon, mgiling kepala jak..


Pas 2 yg nie plak.... wowwww semangat raya nie...
Blok sblh yg dapat tgko dgn jelas nie

Nie akhir kmi buat... ketupat 2.. hehehe
sapa masuk bilik bru bising...... huhu


Disini juga sya ingin mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA
dan juga mintaa maaf sekiranya
TERkasar bahasa
TERsilap bicara
TERmarah yang x kena
TERtanya tak tentu
TERsasul yang x sengaja
TERpukul kat mana- mana
TERpekik d telinga
TERhantuk d kepala
TERpinjam harta benda
TERmoody x semena- mena
TERumpat bila- bila
TERusik yg sengaja

dan segala macam TER lagi
MAAF ZAHIR & BATIN (^-^)



15 September 2009

Pejuang Atau Pembunuh

ROSLI DHOBY PEJUANG ATAU PEMBUNUH

Rosli Dhoby merupakan seorang pejuang kemerdekaan Sarawak daripada penjajah
British. Beliau berketurunan Melanau.

Rosli Dhoby dan Morshidi Sidek
telah digantung sampai mati pada
2 Mac 1950 do Centray Port Penjara Kuching Sarawak

Awang Rambhli Md Deli dan Bujang suntong
telah digantung sampai mati tiga minggu kemudian
iaitu pada 23 Mac 1950

Sibu Town School telah ditukarkan nama kepada
Sekolah Menangah Rosli Dhoby
oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad pada tahun 1975


Isi Kandungan Warkah Terakhir Rosli Dhoby Kepada keluarganya
sebelum dihukum gantung

Kepada ibu bapaku yang dimulia dan ditaati serta dicintai siang dan malam..

Selamat berpisah anakanda ucapkan di atas kematian anakanda yang dasyat.
Jangan lah diingat- ingat dan dirayukan kerana itu memang sudah nasib dan takdir anakanda yang tak dapat dielakkan dimungkinkan lagi..

Peliharakanlah adik dan kakak serta semua ahli kita berikan segala pelajaran sama ada
"sunat' atau 'fardu' kepada mereka..

Ampunilah dosa dan kesalahan anakanda dari merah tapak kaki dipelihara ayahanda dan bonda sehingga hari perpisahan anakanda. Dan halalkanlah makan minum anakanda...

Selimutilah jenazah anakanda dengan Panji Kebangsaan Sarawak..

Segala perkakas tulis menulis, buku dan pakaian anakanda itu berikan semuanya kepada adik Aini..

Sementara anak kecil Fatimah, berilah dengan nama ROSLI sempena memperingati anakanda..

Sampaikan salam hormat dan maaf serta selamat dari anakanda kepada ibu tua dan bapa saudara anakanda

Ayahanda dan bonda serta ahli keluarga sekalian janganlah lupa mengamalkan kebajikan sunat mendirikan sembahyang untuk bekalan istimewa ke alam yang kekal..

Salam sembah dari anakanda

Rosli Dhoby

1 Mac 1950

Petikan Sajak ditulis oleh Rosli Dhoby

Panggilan-Mu yang suci

Wahai pemuda harapan bangsa
segeralah bangun membuakan jasa
Kebangunanmu menyedarkan Melayu bangsa
Kehalusan kemajuan aman sentosa

Wahai pemuda bercita suci
Kekalkan Sarawak negara kita yang asli
meskipun bagaikan ancaman erjadi
hendaklah sehidup semati

Wahai pemuda yang bersemangatkan gelisah
Insaflah pada perjuangan bangsa
Lambat- bangat ditakzir Allah
Bangsa dan tanah air tetap Merdeka


Rosli Dhoby Pejuang atau Pembunuh...

huh..
boleh tahan ceta nie...
mo sehari jg ak tgko lah..
memang menusuk kalbu lah..
lagi lar bab yang akhir memang sampai menitiskan air mata lar...
Rugi sapa x tgko.. hehe..



14 September 2009

Tiket

Yahoooooooo!!!!!!!
Msn!!!!!!
hahahahahaha....
x lama lag balik..... balikkk RAYA...
aku balik 17.09.2009(khamis)...

Tiket bus dah beli.. Bus Lanang lagi 2.. Lanang pon lanang lar..

Flight pon dah... mcm besa nek "Air asia"



11 September 2009

Hijau Daun

Di sini aku masih sendiri
merenungi hari-hari sepi
aku tanpamu, masih tanpamu

bila esok hari datang lagi
ku coba hadapi semua ini
meski tanpamu oooh
meski tanpamu

bila aku dapat bintang yang berpijar
mentari yang tenang bersamaku disini
ku dapat tertawa menangis merenung
di tempat ini aku bertahan

suara dengarkanlah aku
apa kabarnya pujaan hatiku
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku
apakah aku slalu dihatinya
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

kalau ku masih tetap disini
ku lewati semua yang terjadi
aku menunggumu oohh
aku menunggu

suara dengarkanlah aku
apa kabarnya pujaan hatiku
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku
apakah aku ada dihatinya
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku

10 September 2009

Jadual

  • Nie lar kehidupan ak d poly buat sem 5 nie
  • memang sesangat bowing..
  • klu ak org sni kompom x tinggal kamsis nie...
  • Lihat lar jadual ku ini.... apuuuuuuu..


Nie jadual sekarang nie, selama 2 bulan lar..



Nie jadual yang asal...

06 September 2009

Sahabat

~3 sahabat~
"Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami"
~Semoga persahabtan kita kekal utuk selama- lamanya


Siap masuk Book lagi kmi 3.. hehe

Tanda persahabatan lar kunun (^-^)

~Brand yang sama
~warna yang sama
~saiz yang sama
~Beli tempat yang sama
..hehehe..




04 September 2009

Subuh

Pas sahur ari 2 Langsung x dapat tido owh..
Pa lagi on9 lar hehe..
Dan melihat saat2 terbit nya matahari..
Segarrrr Nyaaa ku rasa...

Lom nampak matahari..


Pemandangan PmU

Dah nampak Pon...

Tangan sapa lar nie... isshh2..

Keboringan


~Keboringan Dengan Room8
~Mok 1 minggu tiada kelas nie...
Issshhh2

03 September 2009

Selamat Berpuasa


SELAMAT BERPUASA!!!!!

Renung- renungkan(^-^)

Maksud puasa:
Menahan diri dari makan dan minum atau apa-apa jua yang boleh membatalkan puasa, sepanjang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari dalam sebulan bulan Ramadhan.

Wajib Puasa:
1) Islam
2) Mukalaf
3) Berkuasa/Mampu untuk berpuasa, tidak uzur
4) Telah melihat anak bulan Ramadhan atau mensabitkan bulan Ramadhan dengan menggenapkan bulan Sya’ban 30 hari.

Sah Puasa:
1) Beragama Islam sahaja, lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang telah mumaiyyiz.
2) Suci dari haid dan nifas.
3) Sempurna akal fikirannya sepanjang hari itu.
4) Bukan pada hari yang tidak sah puasa eg. Hari Raya Puasa, Hari Raya Haji dan Hari Syak (30hb Sya’ban).

Rukun Puasa:
1) Niat, di waktu malam mulai selepas Maghrib sampai sebelum terbit fajar.
2)
3) Meninggalkan semua perkara-perkara yang membatalkan puasa sejak terbitnya fajar sampai terbenamnya matahari.

Membatalkan Puasa:

1) Memasukkan benda/sesuatu ke dalam jauh rongga seperti mulut, hidung, telinga, atau lubang-lubang kemaluan dengan sengaja.
2) Muntah dengan sengaja.
3) Mengeluarkan mani dengan sengaja.
4) Haid atau nifas.
5) Bersetubuh di siang hari (selain membatalkan puasa ia juga ada hukum tersendiri iaitu diwajibkan membayar kifarah).
6) Murtad (keluar dari Islam).
7) Gila (hilang akal).

Pantang-larang puasa:

Iaitu perkara-perkara yang membatalkan pahala puasa, maknanya berpuasa tidak mendapat apa-apa pahala kecuali lapar dan dahaga (puasa yang sia-sia).

1) Berdusta, berbohong.
2) Mengumpat, mengata orang.
3) Membuat sesuatu yang boleh mendatangkan permusuhan.
4) Melihat benda-benda yang mendatangkan keinginan.
5) Marah.

Sunat-sunat Puasa:

1) Menyegerakan berbuka puasa apabila telah yakin waktu berbuka.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Bermaksud: “Allah berfiman: Hambaku yang lebih Aku cintai adalah mereka yang menyegerakan berbuka”.
2) Makan sahur walaupun sedikit.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Bermaksud: “Makan sahur itu berkat, oleh kerana itu jangan kamu tinggalkan, walau hanya sekadar meneguk seteguk air, kerana Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat mendoakannya”.
3) Melambatkan makan sahur iaitu lepas daripada tengah malam dan sebelum waktu imsak.
4) Berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis.
5) Memperbanyakkan membaca Al-Quran.
6) Memperbanyakkan sedekah.


SEMBAHYANG TARAWIH

1. Hukum Sembahyang Tarawih:
a) Hukumnya sunat muakkad (yang sangat dituntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadhan samada secara berseorangan atau berjamaah.
b) Sunnat dikerjakan di masjid, surau dan lain-lain tempat sembahyang orang-orang Islam.
2. Waktu Sembahyang Tarawih:
Waktu sembahyang Tarawih ini ialah selepas menunaikan sembahyang Fardhu Isya’.