29 September 2011

100 DOLLARS


Senyummmmmm Lebarrrrrr
^-------^
hehehehe
"salamat sa inyo" s!r


buat kali pertama jumpa "tsokolate" mcm nie
hehehehehe
one hundred dollars








26 September 2011

Puasa 6 Di Bulan Syawal

Kini kita berada dalam bulan Syawal dan masih berbaki beberapa hari sahaja
lagi untuk melangkah ke bulan Zulkaedah...
:))



Hadis daripada Abu Ayub RA, sabda Rasulullah SAW bermaksud:


"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun" (Riwayat Muslim dan lain-lain)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Barangsiapa berpuasa enam hari selepas hari raya Aidilfitri maka adalah dia mencukupi setahun. Barangsiapa mengerjakan satu kebajikan maka baginya sepuluh kali ganda." (Riwayat Ibn Majah, al-Baihaqi, Ahmad dan lain-lain)

Berdasarkan hadis-hadis ini juga, mengerjakan puasa sunat sebanyak enam hari dalam bulan Syawal diibaratkan oleh Rasulullah SAW bagaikan berpuasa sepanjang tahun. Ini kerana sebulan puasa Ramadan itu menyamai puasa sepuluh bulan dan puasa enam pula menyamai dengan dua bulan. Jika dicampurkan sepuluh bulan dengan dua bulan, maka genaplah ia setahun. Perkara ini dijelaskan lagi dalam sebuah sabda Rasulullah SAW bermaksud:

"Berpuasa sebulan (disamakan) dengan sepuluh bulan puasa, dan berpuasa enam hari selepasnya (disamakan) dengan dua bulan puasa, maka kedua-duanya itu (jika dicampurkan) genaplah setahun." (Riwayat al-Darimi)

Selain itu, persoalan lain yang sering timbul juga adalah mengenai manakah dahulu perlu diutamakan antara puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal. Perlu diingatkan bahawa mengqada' puasa Ramadan merupakan suatu kewajipan yang perlu dilunaskan sebanyak hari yang ditinggalkan. Ia merupakan 'hutang' manusia kepada Allah SWT. Namun begitu, bagi sesiapa yang benar-benar keuzuran sehingga tidak berdaya mengerjakan puasa, mereka tidak diwajibkan mengqada' puasa yang ditinggalkan itu, tetapi wajib membayar fidyah sebagai ganti puasa yang ditinggalkan.
Firman Allah SWT bermaksud:

"Dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya (berpuasa kerana keuzuran dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan kepada orang miskin." (Surah al-Baqarah: Ayat 184)

Dalam mengerjakan qada' puasa Ramadan, para ulama menyatakan bahawa orang yang meninggalkan puasa tanpa keuzuran, mereka dikehendaki menyegerakan mengqada' puasa tersebut. Bahkan sebahagian ulama berpendapat tidak diharuskan melakukan puasa-puasa sunat termasuk puasa enam Syawal selagi tidak selesai mengqada' puasa Ramadan.

Walaubagaimanapun, bagi mereka yang meninggalkan puasa kerana keuzuran yang dibenarkan oleh syarak seperti perempuan haid atau nifas, diharuskan bagi mereka mengerjakan puasa enam Syawal terlebih dahulu sekalipun mereka masih mempunyai puasa qada' Ramadan.

Perkara ini mungkin berlaku disebabkan mereka berada di akhir Syawal dan dikuatiri tidak sempat menghabiskan puasa enam Syawal. Pun begitu, mengutamakan puasa qada' Ramadan adalah lebih baik jika mereka mempunyai waktu yang cukup untuk menghabiskan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal dalam bulan Syawal itu juga.

Adapun mengenai persoalan niat puasa qada' dan puasa sunat secara serentak, berlaku khilaf di kalangan ulama. Sebilangan ulama menyatakan harus diniatkan dan ditunaikan puasa qada' Ramadan dan puasa sunat enam Syawal secara serentak.

Namun kebanyakan ulama berpendapat jika dapat memisahkan puasa tersebut iaitu melakukan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal pada hari yang berlainan adalah lebih baik berbanding dengan berpuasa secara serentak.

Berikut merupakan keterangan dan langkah-langkah yang boleh dijadikan panduan mengenai puasa serentak ini:

1. Selesaikan puasa qada' Ramadan terlebih dahulu sebelum berpuasa enam Syawal. Ia adalah lebih baik dengan mengutamakan puasa qada' Ramadan yang wajib terlebih dahulu sebelum berpuasa sunat. Hal ini dilihat bertepatan dengan firman Allah SWT bermaksud:

"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amalan kebaikan bagi) keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang berbuat kebajikan." (Surah ali-Imran: Ayat 133)

2. Namun jika kita tidak mampu melaksanakan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal secara berasingan di dalam bulan Syawal, maka harus kita mendahulukan puasa enam Syawal terlebih dahulu. Ini kerana puasa enam Syawal hanya boleh dikerjakan pada bulan Syawal sahaja sedangkan puasa qada' Ramadan boleh dikerjakan selepas bulan Syawal.

3. Jika kita tidak mampu juga melaksanakan puasa enam Syawal dan qada' Ramadan secara berasingan disebabkan keuzuran, maka puasa secara serentak antara puasa enam Syawal dan qada' Ramadan adalah langkah terbaik.

Demikianlah beberapa penjelasan mengenai permasalahan berkaitan puasa enam Syawal yang sering menjadi persoalan di kalangan umat Islam di Malaysia pada masa kini. Semoga dengan penerangan ini akan menjadikan puasa enam Syawal kita lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya. InsyaAllah.

Wallahualam.

24 September 2011

Layan Blog Owg...




B.O.R.I.N.Ggggggggg......


Hari ini..... malam ini... sekarang ini...
(banyakk juga INI-INI..) hehehe
syee tersangat lar boringgg...
selalu aras kami paling riuh..
segala bunyi ada.. tpi malam nie
senyap jak.. buat kan sye boringgg tahap gaban...
p bilik mereka2 semua buat hal masing2..
mmmmmm... sgt2 xbest...

time nie ak rasa mcm nak balik umaaaa...
huh.....
PINTU DORAEMON sye memerlukan awak lar...
hehehehe.. kan bagus kalau wujud nya pintu Doraemon 2..
kakakakakakakaka....

Disaat keboringan melanda ak ttiba rasa nak tgko wayang
aisshhhhhhhh!!! kan best klu MUKAH nie ada panggung..
n terus on9 tgtko ceta pa terbaru... kakakaka...

Disaat keboringan nie juga ak rasa nak jalan2...
xkira lar jalan2 p mana..
jalan p aras bawa kar, jalan p kafe kar, janji jalan2...
kiraa kaki i berjalan... wahahahaha...
pa g p bilik mereka2 yg bz 2 lar, minta teman p jalan2...
ttiba suzie bersuara
"zilahhhhhh ko 2 sakit... mok g jalan2"
:( aokk lar, ak sik jalan.... :(
dengan harapan yang hampa
p masuk bilik...

Nak buat assignment.. malas plak...
Mood boring,....buat assignment mmang payah punye
gerek kmk padah~
"malas 2 yang kena buang, boring rajin la wat keja"
uwaaaaaaa......
xblh lar abg cyg... xblh.. hehehehe.. :p

Pas 2 men FB...
Fb buat sye tambah boring dha skrg...
mmmmmm....



sye kat paris dha skrg...
huahuahua...
nie lar akibat klu dha boring... :p


n men Blog...
hehehe.. xthu nak buat pa,
pa g.. cari info2  semua blog owg...
sampai xterkira blog yg sye buka.. isshhh2
and... and.. and... n
sampai sye terjumpa ceta sal "CERITA CINTA"
hehehe... sweet lar ceta 2... ^----------^
buat sye hilang boring nie
caya lar... 
terlampau syok layan blog owg 2 
timbulnya rasa ngtok plak...
semakin d layan semakin mata mula layu...
huhuhuhuhu...
n batuk pon dha makin menjadi2...
sebelum ianya menjadi teruk
bek diri ini tido...
tidoo..
tidoo.
tido.

nyte.



salammmmm







23 September 2011

7 Jenis Mayat Di Dalam Kubur Dan Hayatilah Serta Renungkanlah






Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan  mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

1 " Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu.

" Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

2 Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi b*bi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?"

Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat,maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

3 Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Pabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu. 

" Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram,wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

4 " Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?

"Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya.Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibubapanya."

5 " Ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu.

" Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s.a.w. Pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

6 " Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," 

" Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

7 " Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi.

Jawab ahli ibadah tersebut. " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggung jawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah.
Wallahua'lam..







Lu Langsi Lu Mati


kes sangattttt BERAT
di kamsis B3. aras 3....
huh..!!

awal pagi mesti kami bising jak klu TANDAS KOTOR.
xsuka lar..
Tolong lar wahai MANUSIA
jaga'lah kebersihan anda.
TANDAS 2 kami guna jg,
bukan anda sorang jak guna.
Pahammm kar... plizzzz

"Lu Langsi Lu Mati"




Kami semua marah..!!


Kami semua marah..!!



Kami semua marah..!!






Training Bola Jaring



20.09.2011


ikutkan kami ada lawan nie ari
ntah ttiba xada plak
tunda minggu depan...
mmmmmm...
so.. kami training2 jak lar..
nie pon training jap jak
ada "kemalangan" kecik
kaki jue "terpeliot" (bahasa apa kar itu)
hehehe

terus STOP men..
p pusat sukan
men2 sana plak.
^----------^




cian jue... :(





cehhhh...
:)


hahaha..
mcm pandai men oo...


balikkkkk jommmm





kami bersama "SIR"



19.08.2011

Kali terakhir bersama SIR
cehhhhh...
Eyaa lar time nie sok kami "F!nal Test" dha
s!r balik sok malam dha..
mula2 jak rasa xbest nie..
lama2 wokeyyyyyyy plak ooo..
kekekeeke...
terus sye JATUH CINTA dgn JAVA
wahahahaha


T!dakkkkkkkkk!!!

"EXAM JAVA & LINUX DITUNDA ATAS
SERVER PROBLEM WHOLE COUNTRY
HARAP MAKLUM"

semangat ooo...
mo test..
sekali kena tunda nie..
:'(
ntah bla test



Q!p4.


:)


hebat ooo c dyg..
hehehe..


last day~


kami belajar
hehehe
"SCJA"


ak paling last
(tapi tunda juga :(.. )










18 September 2011

Pertandingan Bola Jaring



16.09.2011

Bermulanya pertandingan Bola Jaring P.m.U
di antara Jabatan2

Jangan pandang rendah dengan JTMK
JTMK Boleh bha!!!...

QIP4 
akan mula bergerak dari masa ke'semasa.
Team kmi owg.. Team Q!p4
Hidup QIP..!!
cehhh...
hehehehe...





QIP!!!.. Qip!!


sebelum mula.. Salam perkenalan dulu..
kakaka..


owg kuat GA nie...
T!FFanyyyy...!!


Terbaikkkkkk t!ffffffff...




^------------^






Raya P.m.U






18.09.2011 
7.30pm - DSB


~RAYA PMU~

En.Esstree suruh datang awal
6.45pm, tolong2 kat dewan..
hehehehe..
kami datang 7.15pm
sowie en.. mak datin bersiap lama tol..
len g tunggu2 kawannn..

Ku sukaaa sangat2 Raya Pmu Tahun nie...
Semua adaaa..
apa semua ada 2?
hehehe
"mom2 banyakkkk"
^---------^
















 zilahhh.zilahhh.zilahhh.zilah Tomel2...
hehehe


Baca doa. Baca doa


Meja JTMK


kami pompuan2 QIP jak yg p...
loki2 ntah ke mana... :p


mereka bersama adik LISA...
:))


with DATO'ANDY
hehehe


:))


ak bersama pasangan Couple ^----^
(sampat ko andy aaaa...)


with En.Esstree, En.Is n Miz.Jue


adidii.. en.is xnpak dha... huhu


with Miz.Jue :))


comel.comel.comel...


 Lom sedia uii.. tapi lawa plak.. kekeke





ikut mcm sye "kata en.ess3"
kikikiki


:))










13 September 2011

Program KebolehPasaran Graduan ICT



11.09.2011 - 20.09.2011



NOVELL CERTIFIED LINUX ADMINISTRATOR
(NCLA)

compTIA A+ CERTIFICATION

EN-COUNCIL'S NETWORK SECURITY ADMINISTRATOR
(ENSA)

SUN JAVA CERTIFIED ASSOCIATE 
(SJCA)

ku dapat JAVA owh
xpena ambil g...
try jak lar...















ADL2


@-@








kelas QIP4 terlibat dlm program nie
^----------^


mom2





c zilah. zilah. zilah. zilah.....
penattt.. pennaaattt